Beroepscode en klachten

Beroepscode

Een Klinisch Psycholoog – Psychotherapeut heeft regels waar hij of zij zich aan moet houden bij de uitvoering van zijn beroep. Deze beroepscode kunt u vinden op de site van het LVVP, de Landelijke Vereniging voor Vrijgevestigde Psychologen en Psychotherapeuten: Wetten, regels & beroepscodes – LVVP

Kwaliteitsstatuut

Vanaf 1 januari 2017 is een kwaliteitsstatuut verplicht voor alle aanbieders van geneeskundige GGZ. Als zorgverlener kunt u mijn persoonlijke kwaliteitsstatuut hier vinden. Tevens publiceert Zorginstituut Nederland (ZiNL) in een openbaar databestand de goedgekeurde statuten. Het openbaar databestand is via deze link te raadplegen.

Klachten

Het kan zijn dat u niet tevreden met uw behandeling (of een deel van de behandeling). Uiteraard hoop ik dat u dit bij mij kenbaar maakt zodat wij dit kunnen bespreken. Mochten wij er samen niet uitkomen en wenst u een klacht in te dienen, dan kan dat via de klachtenprocedure van het LVVP (waar Praktijk Isenia bij aangesloten is), u kunt op de volgende link klikken voor meer informatie en de contactgegevens: (Wat als ik ontevreden ben over de behandeling? – LVVP) 

Met ingang van 1 januari 2017 is een nieuwe klachten- en geschillenregeling van kracht in het kader van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz). Als lid van de LVVP is praktijk Isenia hier automatisch op aangesloten. In het kader van deze wet moet elke zorgaanbieder per 1 januari 2017 een klachtenfunctionaris hebben die de cliënt kan benaderen als deze een klacht heeft over zijn behandelaar. In het geval van Praktijk Isenia kunt u zich richten tot een professionele klachtenfunctionaris van de LVVP. De LVVP maakt gebruik van de professionele klachtenfunctionarissen van Klacht&Company. Deze klachtenfunctionarissen kunnen naast de eerste klachtopvang tevens een bemiddelende rol spelen bij de klachtafhandeling. (bron: www.lvvp.info)

Indien uw klacht hiermee niet verholpen is of u bent niet instaat uw klacht met uw behandelaar en/of de klachtfunctionaris te bespreken, dan kunt u zich wenden tot De Geschillencommissie Zorg in Den Haag. Deze geschillencommissie heeft een digitaal portaal ingericht voor cliënten van vrijgevestigde ggz-praktijken. De geschillencommissie bestaat uit een externe, onafhankelijke voorzitter (jurist), een vertegenwoordiger vanuit het cliëntenplatform en een vertegenwoordiger vanuit de beroepsgroep. Aan het gebruik van de geschillencommissie zijn kosten verbonden.

Op grond van de Wet BIG vallen GZ-psychologen, psychotherapeuten en klinisch (neuro)psychologen onder het tuchtrecht. Op grond van deze wet kunt u uw klacht ook indienen bij het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Informatie over welke soort klachten in behandeling worden genomen, vindt u op: https://www.tuchtcollege-gezondheidszorg.nl/ik-heb-een-klacht.